يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۹ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
گزارش «دیباچه» از آخرین نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر پیش از برگزاری این رویداد ملی

دیباچه -زهرا فرود: سینمای ایران در حالی چهل و دومین فجر خود را با شعار اخلاق مداری به جشن خواهد نشست که در آئین افتتاحیه ضمن تقدیر و تجلیل از ۴هنرمند در عرصه های مختلف هنری، زنگ سیمرغ دانش آموزی را به صدا در خواهد آورد.

« مجتبی امینی » دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر در آخرین نشست خبری خود در محل موزه سینما و  پیش از برگزاری ماراتن دوره چهل و دوم در حضور اهالی رسانه  گفت: علی رغم اینکه در سالهای اخیر، فجر سینمای کشور فارغ از مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز می کرد، امسال در چهل و دومین رویداد فرهنگی هنری خود با برگزاری آئین افتتاحیه، به طور منسجم در تالار وحدت و با تقدیر از ۴هنرمند پیشکسوت برپایی جشن خود را کلید می زند؛ همچنین از آنجا که این دوره از جشنواره یک فیلم در ژانر کودک و نوجوان و ۴ اثر در قالب انیمیشن داریم، در روز افتتاحیه زنگ سیمرغ دانش آموزی را به صدا در خواهیم آورد . امینی معتقد است:قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ها هرگز از تپش باز نخواهد ایستاد.

قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ، هرگز از تپش نخواهد ایستاد 

در ابتدای این نشست، پوسترهای بخش بین الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

سپس مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: امسال شاکریم که جشنواره ی پرشور و پر رونقی را به واسطه آثار زیبایی که فیلمسازان ما تولید و خلق کردند، داریم.

امسال جشنواره شلوغی است و باپ توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان هیات انتخاب کار سختی داشتیم و حدود ۱۰۶اثر به دبیرخانه رسید و بازبینی شد. همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما، پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند، بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن جشنواره با  ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: امسال اتقاق خوب این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم ها از جغرافیا و حوزه‌های و با مضامین مختلف روبرو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس، فیلم های خوبی داریم‌.

قلب جشنواره با همکاری و تعامل رسانه ، هرگز از تپش نخواهد ایستاد 

امینی اعلام کرد: امسال کار هیئت داوران مانند هیئت انتخاب سخت خواهد بود، زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌ و فیلم های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: با توجه به فیلم‌هایی که داشتیم در حوزه پویانمایی با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا پس از بررسی های نهایی، تعداد ۵ فیلم را صبح ها نمایش دهیم و در خدمت دانش آموزان باشیم.همچنین امسال مهمانان ویژه این دوره از جشنواره دانش آموزان هستند و بستر اردوهای دانش آموزی را شکل خواهیم داد.

وی با بیان اینکه جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند و به همین بهانه ببینده فیلم ها باشند؛ پس نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.

امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت و باتوجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد، امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می کنیم و بزرگداشت خواهیم داشت.

همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت ۴ پیشکسوت از جمله محمد‌رضا علی‌قلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.

دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را امسال در دستور کار قرار دهیم که همه تکیه بر موضوع احترام بر اهالی سینما و پیشکسوتان است؛ به همین دلیل شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق مداری است‌.

وی بیان کرد: در جریانیم که دوستان ما در خانواده سینما، شبانه روز و در شرایط سخت زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و  به زمان جشنواره سینمای ایران برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش آید.

به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و اهالی خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت می توانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند. همین کار هم برای چهار صنف تهیه کنندگان شکل گرفت.

دبیر این دوره از جشنواره افزود: دو بخش نیز به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی، وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه ریزی کند و امسال بخش فلسطین روح و دم به صورت غیر‌قابتی برگزار می‌شود.

امینی با اشاره به بخش بین‌ الملل نیز بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه پارسال، شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و  ۶۲۱ اثر ثبت نام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین دو بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه فجر و بخش جشنواره جشنواره ها است.

وی ادامه داد: بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌های است که ما هم عضو آن شده ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶  بهمن ماه حضور خواهند داشت و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.

پرسش و پاسخ اصحاب رسانه بخش دیگری از این مراسم بود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳